وبلاگ

image
image
image
image
image
image
image
تکنیک های خلاقیت و ایده پردازی

تکنیک های خلاقیت و ایده پردازی

تکنیک های خلاقیت و ایده پردازی

بعد از اینکه یک ایده به‌واسطه‌ی مجموعه‌ای از عوامل توانسته تبدیل به محصول یا خدمت شده و به بازار عرضه شود، سؤال مهمی که دراین‌بین به‌وجود می‌آید این است که نحوه شکل‌گیری ایده در ذهن کارآفرین به چه صورت بوده و این ایده خلاقانه از کجا الهام گرفته شده است. معمولاً تصور می‌شود که خلاقیت و ایده‌پردازی صرفاً به‌واسطه یک جرقه ذهنی در افراد شکل می‌گیرد و یا به‌طور اتفاقی و شانسی به یک ایده دست‌یافته‌اند. هیچ تردیدی نیست که خلاقیت و ایده‌پردازی فعالیتی ذهنی است اما مجموعه‌ای از محرک‌های درونی و بیرونی سبب می‌شود که به یک ایده مناسب دست‌یابید. این محرک‌ها همان تکنیک‌هایی هستند که به ما در رسیدن به یک ایده‌ی خلاقانه کمک می‌کند. این تکنیک‌ها به‌واسطه‌ی شیوه‌ی خاص خود، ذهن افراد را توانمند می‌سازند تا درنهایت به تولید ایده‌های مختلف منجر شود.

رسیدن به ایده‌های خلاقانه الزاماً به‌صورت فردی شکل نمی‌گیرد. می‌توانید از پتانسیل‌های یک تیم هم در جهت ایده‌پردازی استفاده کنید. تکنیک‌های خلاقیت و ایده‌پردازی به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند. بخشی از این تکنیک‌ها به شکل فردی قابل‌اجرا هستند و بخشی به شکل گروهی بوده که نیازمند مشارکت افراد مختلف در ایده‌پردازی است. شما به هر دو تکنیک در شکل‌گیری استارت‌آپ خود نیاز دارید و باید تکنیک‌های خاص هر دو دسته را یاد بگیرید و مراقب باشید که از تکنیک‌های فردی به شکل گروهی استفاده نکنید و یا یک تکنیک گروهی را به شکل فردی انجام ندهید.

از تکینک‌های ایده‌پردازی در کسب‌وکار صرفاً برای رسیدن به یک محصول درآمدزا استفاده نمی‌شود بلکه این تکنیک‌ها قابلیت استفاده در دیگر بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار مانند بخش بازاریابی را نیز دارند. باید به این نکته مهم توجه کنید که هر ایده‌ای قابلیت اجرایی شدن در کسب‌وکار را ندارد. خیلی از ایده‌ها ممکن است از نگاه ما جذاب و منحصربه‌فرد باشد اما درنهایت نتواند ما را در رسیدن به هدف یاری دهد. به همین دلیل ارزیابی ایده‌ها بخش مهمی است که بلافاصله بعد از ارائه ایده‌های مختلف صورت می‌گیرد. در ارزیابی ایده‌ها به‌وسیله شیوه‌های خاص و با در نظر گرفتن شرایط مختلف تلاش می‌کنید تا مناسب‌ترین ایده را با توجه به هدف خود انتخاب کنید. ایده‌ای که در این قسمت انتخاب می‌شود شاید گزینه ایده‌ال شما نباشد اما بدون شک در بین دیگر ایده‌ها، پتانسیل بیشتری جهت رسیدن به هدف را دارد.

0 نظر:

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های اجباری توسط ستاره مشخص شده اند *