وبلاگ

image
image
image
image
image
image
image
بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب‌وکار (Business Model Canvas)

اصلی‌ترین بخش تمام کسب‌وکارها مشتریان آن‌ها هستند. استارت‌آپ‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. باید مشخص کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و چه ارزشی برای رفع مشکلات یا مسائل آن‌ها پیشنهاد می‌دهید. برای این کار لازم است فعالیت‌های مختلفی را در استارت‌آپ خود انجام دهید. مدل کسب‌وکار طرحی است که شمارا در خلق ارزش برای مشتریان یاری می‌دهد. مدل کسب‌وکار به‌خوبی نشان می‌دهد که از چه روش‌هایی می‌توانید ارزشی را به مشتریان خود پیشنهاد دهید و به‌واسطه محصول یا خدمتی که ایجاد می‌کنید به درآمد برسید.

 

به‌طورکلی مدل کسب‌وکار با اجزای سازنده یک کسب‌وکار در ارتباط است و به‌طور خاص بستری را برای خلق ارزش تعریف می‌کند. مدل کسب‌وکار دارای چارچوب‌های مختلفی است که یکی از این چارچوب‌ها‌، بوم مدل کسب‌وکار (Business Model Canvas) است که شامل نه بخش است. بوم مدل کسب‌وکار الگویی است با بخش‌های مختلف که فعالیت‌ها و نحوه ارتباط بین بخش‌های یک کسب‌وکار را جهت خلق ارزش به مشتری به‌خوبی نمایش می‌دهد. در این مدل ابتدا بخش‌های مشتریان و ارزشی که قرار است به آن‌ها پیشنهاد شود را مشخص و سپس راه‌های ارائه این ارزش‌ها و ایجاد ارتباط با آن‌ها را مشخص می‌کنید. این فعالیت‌ها خارج از استارت‌آپ شما انجام می‌شود و برای شما درآمدزا خواهد بود. در بخشی دیگر، جریان درآمدی خود را ذکر می‌کنید. در ادامه به منابع موردنیاز و فعالیت‌های اصلی جهت خلق ارزش اشاره و شرکای کلیدی خود را مشخص می‌کنید. این فعالیت‌ها برای شما هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت که باید در بخش ساختار هزینه آن‌ها را محاسبه کنید.

به این نکته توجه کنید که هرکدام از بخش‌های بوم مدل کسب‌وکار باید خاص استارت‌آپ شما باشد و با توجه به ایده شما تکمیل و ارتباط لازم بین آن‌ها برقرار شود. این ارتباط علاوه بر نمایش نحوه درآمدزایی، به عواملی که منجر به خلق ارزش در کسب‌وکارتان می‌شود هم اشاره می‌کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که کسب‌وکارهای موجود در یک صنعت دارای مدل کسب‌وکار مشابه نیستند. شاید در یک سطح از میزان درآمد باشند اما در نحوه‌ی درآمدزایی باهم تفاوت دارند. وظیفه‌ی شما این است که بتوانید به‌وسیله‌ی خلاقیت و نوآوری به مدل کسب‌وکار منحصربه‌فرد استارت‌آپ خود دست پیدا کنید. مدل کسب‌وکار استارت‌آپ‌های موفق موجود نیز می‌تواند کمک زیادی به خلق مدل کسب‌وکار شما کند؛ اما به یاد داشته باشید که هر استارت‌آپ مدل کسب‌وکار خاص خود را دارد و قابلیت کپی‌برداری کامل از مدل‌های دیگر را ندارد.

0 نظر:

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های اجباری توسط ستاره مشخص شده اند *